Astăzi vom discuta despre elementele de bază ale auditului și curatoriei de conținut și cum implementarea tehnicilor ambelor metode îți poate îmbunătăți site-ul din punct de vedere al conținutului. Într-un articol anterior am discutat despre cum link-building-ul – în special tehnica broken link-building – te poate ajuta să obții o audiență mai mare și o poziție mai bună în rezultatele motoarelor de căutare.

Ziceam că deși a avea conținut de calitate pe site este singura metodă validă de a crește valoarea site-ului tău, asta nu este de ajuns. Trebuie să te strădui să obții cât mai multe link-uri posibile spre site-ul tău, de la cât mai multe site-uri importante cu putință, și să promovezi respectivul conținut la maximum-ul lui de potențial.

Pe lângă toate acestea, trebuie obligatoriu să monitorizezi calitatea conținutului tău cât de atent poți și să nu încetezi niciodată să îl îmbunătățești. Cea mai bună metodă de a evalua conținutul tău (sau conținutul de pe o întreagă nișă) este să efectuezi o analiză exhaustivă a lui. Această evaluare poate lua două forme: curatoria de conținut și auditul de conținut.

Unele surse de pe internet indică faptul că auditul de conținut este o parte a unui proces de curatorie de conținut mai larg, dar nu așa stau lucrurile. Nu te lăsa păcălit de informații care sugerează sau spun lucrul ăsta direct. Iată în ce constau cele două procedee diferite și de ce trebuie să le ai în vedere atunci când vrei să îmbunătățești calitatea conținutului tău.

Ce este curatoria de conținut?

Am vorbit mai sus despre o evaluare generală a conținutului aflat într-un loc. Curatoria de conținut trebuie văzută ca o versiune mai generalizată a acestei evaluări. Pentru a o sumariza într-o definiție, curatoria de conținut reprezintă procesul de cercetare a unei cantități vaste de conținut și informații pe o nișă specifică, prezentă pe nenumărate alte site-uri relevante pentru respectiva nișă / temă și prezentarea tuturor acelor informații într-o manieră organizată și coerentă. Cu alte cuvinte, acest proces îți permite să obții un raport detaliat și acurat al stării de fapt în domeniul care te interesează, precum și informații importante legate de planurile și tendințele competitorilor tăi.

Poți învăța foarte multe lucruri utile dintr-un proces de curatorie bine realizat; dacă intenționezi să fii profesionist privind oferirea de conținut relevant și aplicarea tehnicilor SEO, atunci curatoria este obligatorie. Nici măcar nu ar trebui să adaugi conținut nou pe site-ul tău înainte să vezi ce fac competitorii tăi pe site-urile lor pentru a învăța un truc sau mai multe și pentru a face conținutul tău să sufere comparație cu acele conținuturi considerate a fi cele mai bune pe nișă. De aceea primul pas ar trebui să fie curatoria de conținut.

Ce este auditul de conținut?

Așa cum curatoria de conținut evaluează conținutul aflat pe mai multe site-uri relevante pentru a ajuta la crearea unui raport bine organizat și listat, auditul de conținut reprezintă practic același lucru dar la un nivel mai mic, limitat la un singur site sau numai la o parte a lui. În ceea ce privește definiția, auditul de conținut reprezintă evaluarea elementelor de conținut și al informațiilor relevante de pe un site (sau o parte a lui) în vederea construirii unui raport care analizează tot conținutul publicat online de către acel site și punctele tari, respectiv slabe, ale acelui conținut. Acest proces are o componentă calitativă puternică, pentru că raportează nu ceea ce conține un site, ci cât de bune sunt anumite părți ale conținutului prezent pe acel site și de ce – și, în paralel, cum sunt părțile de conținut mai puțin bune de pe acel site și de ce.

Dacă auditul de conținut se face numai pe o parte a site-ului care se evaluează, desigur că trebuie să fie dedicat anumitor sub-categorii de conținut de pe acel site. Altfel, dacă nu se definesc corect parametri de evaluare, auditul riscă să fie vag, iar raportul final să reiasă ca insuficient de relevant. Luând în considerare faptul că auditul necesită un consum de timp semnificativ, trebuie să te asiguri că timpul pe care îl investești în această activitate nu este pierdut de pomană, iar că raportul final este calitativ. De dragul eficienției și acurateței, scopurile unui audit de conținut trebuie să fie pre-definite cât de detaliat și de specific se poate înainte să începi auditul propriu-zis.

Auditul de conținut este legat de un alt concept apropiat – fiind inclus în el: inventarul de conținut. Acesta reprezintă o tehnică implementată atunci când efectuezi un audit de conținut exhaustiv și poate fi definit pe scurt ca analiza cantitativă a unui audit. Un inventar de conținut va crea o listă cu tot ceea ce poate fi găsit pe site-ul tău și care se evaluează în cursul auditului, răspunzând astfel la întrebarea “Ce?”. Restul auditului de conținut rămâne deci să răspundă la întrebarea “Cât de bun este?” acel conținut care este identificat și listat în raport.

De ce sunt auditul și curatoria de conținut importante?

Dacă vrei să îți îmbunătățești conținutul de pe site ca să te asiguri de succesul campaniilor tale de link-building, trebuie să te gândești serios să derulezi și auditul și curatoria de conținut. Scriam la un moment dat că înainte de a scrie o ofertă pe care să le-o prezinți mai multor site-uri în procesul de link-building, trebuie mai întâi să afli ce scriu ceilalți care activează pe nișa ta și să oferi un produs mai bun ca al lor. Reține că trebuie să găsești o lipsă de conținut în nișa ta pentru a scrie un articol cu adevărat bun care să acopere acea lipsă; după asta trebuie într-adevăr să scrii numeroase emailuri pentru a-i anunța pe alți proprietari de site-uri că ai un articol excelent de publicat (în speranța că vei obține backlink-uri la site-ul tău).

Cea mai valoroasă metodă prin care poți face asta în mod profesionist este să efectuezi o curatorie de conținut pe nișa pe care e și site-ul tău sau pe tema specifică pe care vrei să scrii. În acest fel poți obține o imagine clară a ceea ce există și a ceea ce se vrea de la nișa / tema respectivă. Navigarea pe internet în lipsa metodologiei stricte pe care o implică curatoria de conținut îți va da numai câteva sugestii vagi și informații trunchiate în legătură cu ce se întâmplă. Din moment ce industria de conținut este deja extrem de competitivă și profesionistă, nu poți să faci rabat de la calitatea cercetării tale dacă vrei să ai cu adevărat o șansă de succes.

După ce ai obținut raportul în urma procesului de curatorie a nișei / temei pe care vrei să o abordezi, este timpul să treci la pasul următor: auditul conținutului site-ului tău. Dacă ești începător în analiza de informații și instrumente SEO în general, o idee bună ar fi să îți limitezi auditul numai la câteva categorii. Poți alege acele categorii de pe site-ul tău despre care știi deja intuitiv că au cam rămas în urmă în comparație cu altele, sau unele care sunt mai slabe sau mai problematice. Dacă te simți curajos (și ar trebui), poți să mergi până la capăt și să incluzi întreg site-ul în audit. Crede-ne, tot va trebui să faci un audit al site-ului mai devreme sau mai târziu, așa că mai bine te ocupi de asta cât mai curând posibil ca să crești șansele de succes ale site-ului tău pe termen lung.

Conform lui Derek Slater, există cinci pași sau cinci întrebări la care trebuie să răspundă auditul tău de conținut:

  • Ce conținut există deja?
  • Cine crează acest conținut?
  • Cum ajung oamenii la el?
  • Cum îi merge acestui conținut – este popular sau nu, și în ce măsură?
  • Este conținutul încă valabil sau este depășit?

Auditul de conținut pe care îl faci trebuie întâi de toate să livreze o listă a tuturor postărilor de pe site, organizate pe categorii, teme sau orice alte criterii consideri tu că sunt importante. Această etapă răspunde primei întrebări a lui Slater.

Apoi, auditul trebuie să îți ofere o serie de grafice care să răspundă la celelalte întrebări pentru conținuturile identificate și listate în momentul în care ai răspuns la prima întrebare. Este ideal să organizezi aceste răspunsuri ulterioare în formă de grafice și infografice pentru a organiza și înțelege totul mai bine.

După ce ai terminat auditul întregului site, poți efectua mai multe audituri mai restrânse ca scop și mai ușoare ca implementare din când în când pentru a-l menține updatat pe cel complex realizat inițial. Acest tip de audit parțial poartă denumirea de rulaj al auditului de conținut și constă în revizuirea și listarea acelor conținuturi care au apărut după auditul inițial. Dacă atribui unui membru al echipei tale rolul de manager de conținut, poți programa aceste rulaje de audit săptămânal sau lunar. Cu cât le faci mai des, cu atât vei identifica mai ușor schimbările prin care trece site-ul tău.

După ce ai efectuat o curatorie de conținut exhaustivă pentru a lua pulsul nișei, și un audit de conținut pentru a lua pulsul propriului tău site, ar trebui să ai o idee mai clară despre cum poate fi îmbunătățit conținutul deja existent și ce fel de conținut ai putea livra în viitor. Aceste două activități (curatoria și auditul) sunt necesare înainte de a-ți dezvolta o strategie de marketing al conținutului. O astfel de strategie detaliată face ca echipa ta să “vorbească aceeași limbă”, ajutându-te pe tine să compari elementele de stil ale site-ului tău cu modelul conținutului ideal pe care ți l-ai creat.

O altă strategie ar fi să folosești curatoria de conținut nu numai pentru analiza competiției pentru ca apoi să poți livra tu însuți conținut mai de calitate, ci și pentru a analiza strategia de conținut în general. Un site sau un blog care folosește curatoria de conținut și publică frecvent noutăți legate de nișă preluate de pe internet (sumar tuturor știrilor pe o anumită nișă / temă, de exemplu) are șanse foarte mari să se poziționeze mai bine în rezultatele motoarelor de căutare.

Sunt numeroși experți – ca Eric Savitz de la Forbes – care spun că foarte multe site-uri câștigă bătălia SEO folosindu-se de curatoria de conținut în acest fel. O strategie solidă este să combini curatoria de conținut cu conținut original creat de tine, pentru că un site care face numai curatorie poate fi considerat un eșec. Și, oricum, nu uita că această curatorie de conținut este de asemenea ceva ce se poate face chiar și fără a publica tot conținutul acumulat – numai ca o formă de a te ține la curent în legătură cu ce are succes pe internet și ce nu.

Orice strategie alegi pentru site-ul tău, nu uita că auditul de conținut și curatoria de conținut sunt utile în a-ți îmbunătăți calitatea conținutului tău propriu și de a-ți înțelege mai bine nișa și modurile prin care îți poți întări poziția în cadrul ei.

Instrumente profesionale vs. curatorie și audit manuale

Dacă ești începător în acest domeniu și ai vrea să încerci curatoria și auditul de conținut de unul singur, probabil te întrebi de unde să începi. Probabil te întrebi și dacă nu există instrumente profesionale care să facă tot acest proces automat și cursiv. Pentru a-ți răspunde, trebuie să menționăm că, deși există întotdeauna posibilitatea să faci aceste lucruri manual, există și instrumente care să te ajute, unele dintre ele fiind gratuite. Iată câteva astfel de unelte pe care le-ai putea încerca.

Pearltrees este un instrument gratuit care te ajută să descoperi și să organizezi conținut nou, prezentându-ți-l într-un mod atractiv vizual. Un copac-diagramă îți este construit și prezentat de către acest tool ori de câte ori cauți conținut nou, centrat pe un cuvânt cheie sau o temă; poți afla astfel cu ușurință lucruri care te-ar putea interesa din respectivul domeniu. Dacă vrei să stai în permanență la curent cu conținutul livrat de competitorii tăi, acesta este instrumentul de curatorie cu care ar trebui să începi.

Un alt instrument pe care îl poți încerca dacă vrei să postezi conținutul curatoriat pe propriul site este BagTheWeb. Așa cum îi sugerează numele, tool-ul crează o “sacoșă” virtuală cu conținuturi de pe web pentru ca ție să îți fie mai ușor să îl distribui mai târziu. Fiecare sacoșă poate fi construită în jurul unui subiect, iar mai multe sacoșe pot fi organizate într-o rețea. Când lucrezi cu cantități mari de date, acesta este un instrument foarte folositor.

Pentru auditul de conținut, cel mai util instrument gratuit și care îți eficientizează procesul este Google Analytics. Găsești online nenumărate ghiduri și tutoriale despre cum să îl folosești și poți obține o listă completă a tuturor link-urilor de pe site-ul tău într-un foarte scurt timp. După ce obții lista conținuturilor, poți începe să compari numărul de vizualizări, media zilnică a vizualizărilor, rata de redistribuire și multe altele direct din editorul tău de WordPress, setând câteva shortcut-uri pentru a face procesul mai rapid.

Dacă vrei să folosești un ajutor profesionist, ai nevoie de un crawl de SEO, cum ar fi Moz Pro’s Crawl Test, care îți oferă o perioadă de probă gratuită timp de o lună. Avantajul unui instrument de acest fel este că identifică orice link disfuncțional pe care l-ai putea avea și îl raportează în timp real, ajutându-te să le rezolvi înainte de a continua cu restul auditului.

Cu toate acestea, când faci auditul propriului site, nu ar trebui să neglijezi opțiunea de a face lucrurile manual dacă site-ul tău nu este foarte mare (și probabil că nu este încă din moment ce citești ghiduri de SEO pentru începători). Indexarea manuală a conținutului tău și a caractersticilor acestuia (număr de vizualizări pe pagină, număr de redistribuiri etc) are avantajul de a limita erorile și de a-ți permite să îți cunoști conținutul mai bine prin contact direct, oferindu-ți perspectivă asupra fiecărui element de conținut. Un audit de conținut automat îți poate genera un raport cu concluzii, dar nu vei putea înțelege cum a ajuns instrumentul respectiv la acele concluzii. Dacă angajezi o echipă de experți să îți realizeze auditul respectiv, desigur, vei putea afla direct de la ea mecanismele din spatele concluziilor respective.

Ai acum fundamentele a ceea ce înseamnă curatorie și audit de conținut și cum ai putea începe să le folosești pentru a-ți îmbunătăți website-ul. Mult noroc cu evaluările și cu viitoarea ta strategie de conținut! Dacă mai ai întrebări, nu ezita să ne contactezi, ne vom bucura să-ți putem fi de folos!

Miriam Cihodariu

Miriam Cihodariu

Ecommerce Strategy Director

Miriam a făcut parte din grupul inițial de 4 copywriteri care a pus bazele companiei noastre, după care ne-am dezvoltat împreună. Background-ul ei este unul academic, în cercetare socială și antropologie. O fascinează oamenii și ce îi motivează, precum și schimbările pe care le aduce spațiul digital. De aici îi vin creativitatea și rapiditatea cu care învață lucruri noi.