Căutarea cuvintelor cheie este unul dintre cele mai importante aspecte ale creării de conținut. Gândește-te așa: totul începe cu acele cuvinte pe care utilizatorul le tastează în bara motorului de căutare. Dacă nu folosești cuvinte relevante, Google nu va genera rezultate care să ducă la conținutul tău de calitate. “Dar motoarele de căutare nu sunt singura sursă de trafic” vei spune. Sigur că nu, dar în timp ce unii folosesc social media, forumuri sau portaluri dedicate unor comunități, poți fii sigur că absolut toți apelează la Google atunci când vor să afle ceva.

Conținutul care răspunde unor subiecte sau întrebări specifice trebuie să fie însoțit de un plan complex și complet de keyword research. Atâta timp cât el nu este acompaniat de cuvinte-cheie relevante și de meta-date, conținutul tău nu își va găsi niciodată locul în rezultatele afișate de motoarele de căutare.

“Cercetarea cuvintelor cheie este una dintre cele mai importante, valoroase și profitabile ativități în marketing. Poziționarea pe cuvinte de căutare poate să îți crească sau distrugă site-ul.” – Sursă: Moz.com

keyword website

Pe Internet există zeci de ghiduri care să te învețe keyword research. Unele sunt relevante, altele nu prea (mai) sunt. Asta se întâmplă pentru că nu va exista cu adevărat niciodată un “ghid atoatecuprinzător al keyword research-ului”. Acesta este un proces atat de complex și de specific încât este imposibil de generalizat într-un singur ghid. Așa cum Google a evoluat de-a lungul timpului, la fel evoluează și această cercetare.

În cele ce urmează îți voi prezenta câteva strategii pe care noi cei de aici de la DigitalWebProperties le folosim pentru a identifica acele cuvinte cheie relevante și profitabile. Dar, înainte de toate, hai să vedem ce înseamnă cu adevărat cuvinte cheie valoroase.

Ce face un cuvânt cheie să fie valoros?

keyword

Primul lucru de făcut pentru a determina valoarea unui cuvânt cheie este să îți analizezi cu atenție site-ul. Nu e o strategie bună să încerci să obții poziții bune pe cuvinte cheie irelevante. Întâi trebuie să stabilești ce nișe și ce subiecte sunt relevante pentru site-ul tău. Ia o foaie de hârtie și un creion și scrie subiectele care crezi că i-ar interesa pe cititorii tăi. Dacă crezi că acele fraze puse pe listă sunt relevante, te poți ocupa de aspectele tehnice și financiare ale cercetării cuvintelor cheie.

Cuvintele cheie valoroase sunt de obicei determinate în funcție de 3 parametri: volum, CPC (cost-per-click) și Competiție. Desigur, există și alți parametri de luat în considerare, cum ar fi de exemplu valoarea SILO, sezonalitatea, tendințele, etc., dar pentru stadiul inițial al cercetării tale este suficient să iei în calcul cei trei parametri menționați anterior. Odată ce ai identificat 30-50 de cuvinte cheie cu potențial, le poți analiza apoi pe fiecare în detaliu.

Cost-Per-Click: reprezintă suma cheltuită pentru o reclamă care primește un click. Îți poate da o idee despre câți advertiseri plătesc proprietarii de site-uri atunci când o reclamă relevantă este accesată, dându-ți posibilitatea să estimezi un ROI.

Competiția (conform SemRush): un parametru care determină cât de dificil ți-ar fi ție să apari pe primele poziții în căutări prin analiza altor pagini care deja se poziționează în top pentru acel cuvânt cheie.

Volum: un număr estimativ de useri care caută acel cuvânt într-o perioadă dată de timp.

Valoarea ascunsă a secvențelor de căutare (Long Tail Keywords)

Pentru un foarte lung timp, proprietarii de site-uri au încercat să obțină poziții bune pentru cuvinte scurte precum “SEO” sau “marketing”. Dar oricât ar fi de palpitant să apari în primele 5 rezultate pentru cuvinte scurte care primesc în medie 5000-10000 de căutări zilnic, adevărul este că aceste cuvinte de sine stătătoare reprezintă mai puțin de 30% din totalul de căutări online. Celelalte 70 de procente le sunt dedicate secvențelor de căutare (mai multe cuvinte) – și asta pentru că utilizatorii de internet au nevoi specifice care reclamă uzul unor cuvinte specifice.

longtail keywords

În plus, chiar dacă secvențele de căutare primesc mai puține căutări zilnic, ele convertesc mult mai bine decât cuvintele scurte. Explicația e simplă: utilizatorul caută ceva extrem de specific, găsește ce caută și astfel convertește. Continuându-ne exemplul cu SEO, o persoană care caută numai acest cuvânt este puțin probabil să convertească; o persoană care caută “instrumente de link building SEO” este mai posibil să convertească.

În fine, secvențele de căutare te ajută să obții poziții bune mai ușor. Cuvintele scurte au fost deja folosite de brandu-ri uriașe pe care nu le poți bate, dar secvențele de căutare înregistrează competiție mai mică. Vom reveni la asta în curând.

Notă: Când îți optimizezi conținutul pentru o secvență de căutare lungă, automat vei obține poziționări și pe versiunile mai scurte ale secvenței (“unelte SEO de link-building”, “SEO link-building”, “unelte link-building” etc.)

Cu aceste lucruri în minte, hai să privim cu atenție întreg procesul de cercetare al cuvintelor cheie și să înțelegem mai bine câteva strategii foarte interesante.

1. Cuvinte Cheie Cercetate cu SemRush

SemRush este una dintre cele mai valoroase unelte pentru identificarea cuvintelor cheie și monitorizarea performanței. Cercetarea nu înseamnă numai găsirea de fraze și cuvinte interesante pe care să le inserezi în articolele tale. Înseamnă și monitorizarea cuvintelor pe care le folosești deja ca să vezi ce performanțe obține articolul tău în comparație cu altele. Se poziționează bine conținutul tău pe fraze relevante? Ce poți face mai bine? Din tab-ul Organic Search -> Position Changes poți verfica New & Lost Keywords. 

În plus, din tab-ul Organic Search -> Positions vei afla dacă cuvintele pentru care te lupți în poziționări și-au pierdut sau nu locul în topul primelor 20 de rezultate Google. Acum că știi unde să cauți cuvintele pentru care ai poziții deja, hai să vedem cum să folosești SemRush ca să găsești cuvinte noi:

#1 Rafinarea cuvintelor cheie

rafinarea cuvintelor cheie

Cel mai simplu ar fi să începi să cauți cuvinte scurte. Programul îți va genera automat o listă cu cuvinte potrivite pe care le poți apoi sorta în funcție de Volum, CPC, Competiție, Trend și Rezultate. Cum spuneam, uită-te la CPC și Volum prima dată. Atâta timp cât CPC-ul este peste 0.50, cuvântul găsit ar trebui să fie profitabil.

Singura problemă cu această metodă este că va trebui să gândești foarte intens. În plus, este posibil să nu găsești cuvinte cheie bune pentru că SemRush generează numai cuvinte care se potrivesc exact. Cu alte cuvinte, dacă ai un blog de IT și tehnologie și cauți pe SemRush “tehnologie” nu vei găsi informații despre cuvinte cheie relevante cum ar fi “smartphone” etc.

#2 Analiza Competiției

analiza competitiei

O metodă mai eficientă de a găsi cuvinte cheie cu SemRush este să îți spionezi competiția. Există mari șanse să mai fie și alte site-uri pe internet care scriu despre SEO sau alte subiecte. Așa că poți găsi site-urile competitoare care deja se poziționează bine pe cuvinte valoroase. Du-te în tab-ul Organic search -> Overview Tab și scrie URL-ul site-ul tău în Search Box.

Mergi în jos și vei găsi tab-ul Main Competitors. Nivelul de competiție este calculat în funcție de numărul de cuvinte cheie care se suprapun. Dacă dai click pe “SE Keywords” pentru fiecare competitor vei fi redirecționat către o pagină cu cuvintele cheie ale acelui site. Sortează-le în funcție de Volum și extragele pe cele relevante.

Keyword Difficulty Tool

SemRush mai are un instrument util pe care ar trebui cu siguranță să îl folosești: Keyword Difficulty Tool. Scrie câte un cuvânt cheie pe fiecare linie (maxim 100 de cuvinte). Instrumentul este etraordinar în simplitatea lui: îți va genera un procentaj (0% – 100%) care își spune cât de greu îți va fi să îți depășești competitorii pe acel cuvânt cheie în căutările organice. 

dificultatea cuvintelor cheie

Oricât de folositoare este această unealtă nu ar trebui să crezi orbește în ea. O idee bună este să verifici și în paralel, manual, primii 5 competitori din listă.

Se va poziționa bine articolul meu pentru cuvântul cheie găsit?

Identificarea de cuvinte cheie noi este importantă, dar înainte de a îți scrie articolul trebuie să afli dacă merită efortul. Ia unul dintre cuvintele cheie și scrie-l în search box-ul SemRush. Din tab-ul Overview du-te la tab-ul Organic Search Results. Acesta îți va afișa primele 20 de rezultate pentru acel cuvânt de căutare. Trebuie să verifici manual fiecare dintre aceste link-uri pentru a afla ce le face să fie atât de apreciate de motoarele de căutare.

  • Este conținutul foarte lung?
  • Are pagina respectivă o autoritate mare?
  • Sunt multe link-uri care trimit la pagina respectivă?
  • A primit multe semnale din social media?
  • Include conținut alternativ (infografice, clipuri video)?

… și lista poate continua.

Odată ce ai aflat CE face o pagină să se poziționeze atât de bine, poți începe să lucrezi la propria ta strategie de conținut. Nu ar trebui să încerci niciodată să te poziționezi pe un cuvânt dacă nu ai nici o șansă să îți depășești competiția. SemRush te va ajuta excelent să înțelegi exact cum stai.

2. Cuvinte Cheie Cercetate cu Keyword Planner

keyword planner

Un alt instrument foarte utilizat este Keyword Planner. Spre deosebire de SemRush, acest soft online îți oferă posibilitatea să îți rafinezi căutările în funcție de locație, limbă, filtre ale cuvintelor cheie, coordonate temporale etc. SemRush nu te poate ajuta cu astfel de parametri. De câte ori simți că un cuvânt cheie are potențialul de a deveni popular în căutări (realitate virtuală, de exemplu) și nu îl găsești cu SemRush, încearcă Google Keyword Planner.

Din dashboard-ul platformei ai patru opțiuni:

  • Căutarea de cuvinte noi și grupuri de idei
  • Obținerea volumului de căutări pentru o listă de cuvinte cheie sau posibilitatea de a le grupa în grupuri de reclame
  • Obținerea de predicții de trafic pe o listă de cuvinte cheie
  • Multiplicarea listei de cuvinte cheie pentru a obține idei de cuvinte noi

campanie keyword

În general eu folosesc opțiunile 1 și 4. Din opțiunea 1 – “search for new keyword and ad group ideas” – poți începe căutarea propriu-zisă (în funcție de categoriile cuvintelor cheie, paginilor sau produselor). Google Keyword Planner afișează un grafic al volumului de trafic pentru o perioadă de timp pre-definită iar sub acesta vei găsi o listă de cuvinte cheie și grupuri de idei sortate în funcție de media căutărilor lunare și de relevanță.

Este foarte important să setezi corect valorile în planificatorul tău de cuvinte cheie. Asta e pâinea și cuțitul campaniei tale. Iată ce face fiecare filtru:

  • Landing page (Pagina de start): cei mai mulți utilizatori de Adwords aleg această opțiune ca să găsească cuvintele relevante pentru pagina lor de start.
  • Product Category (Categoria de produs): trebuie neapărat să acorzi timp și diverse încercări acestei opțiuni căci ea te va ajuta să accesezi baza de date internă a Google pe cuvinte cheie.
  • Product or Service (Produs sau Serviciu): chiar dacă acest instrument îți sugerează să inserezi cuvinte cu sens larg, asta va elimina cuvintele cheie foarte competitive. Este o idee bună să scrii 2-3 cuvinte ușor diferite, cum ar fi “marketing SEO” și “rețele de socializare”.

Opțiunea de target ar trebui să fie setată pe țara în care încerci să obții trafic. Noi în general scriem pentru audiențe din Statele Unite. Termenul “Negative keywords” se referă la cuvinte cheie pe care nu le vrei în lista ta.

cuvinte negative

Odată ce ai filtrat opțiunile poți începe căutarea – poți schimba filtrele și în timp ce cauți. Acum urmează partea mai grea: paginile de rezultate. Mulți așa-zis experți spun că ar trebui să sari direct la tab-ul Keywords. Asta este o greșeală gravă. Din tab-ul “Ad group ideas” poți verifica grupuri de  cuvinte aparținând aceleiași familii. De exemplu, poți da click pe “SEO company” pentru a vedea toate cuvintele cheie relevante pe acest subiect.

Spre deosebire de SemRush, care scoate numai potrivirile exacte de cuvinte, Google Keyword Planner îți arată toate cuvintele care sunt relevante pentru căutarea ta (în funcție de ceea ce i-ai spus tu să caute). Ține minte că instrumentul Adwords a fost creat mai întâi pentru advertiseri, așa că are nenumărate opțiuni de care tu nu ai nevoie.

Ce cuvinte cheie sunt profitabile?

Când fac o cercetare cu Google’s Keyword Planner mă uit la câteva lucruri:

  • Suggested Bid (Suma licitată): ar trebui să alegi cuvinte care au sume mai mari licitate. Ele îți vor aduce un trafic mult mai profitabil.
  • Competition (Competiția): de data asta competiția se referă la numărul de oameni care licitează pe acel cuvânt cheie.
  • Search Volume (Volum de Căutări): cu cât mai mare, cu atât mai bine.

3. Cuvinte Cheie Cercetate cu UberSuggest

UberSuggest este unul dintre cele mai bune instrumente gratuite pentru găsirea de cuvinte cheie. Te ajută mai mult să faci brainstorming decât cercetare pentru că nu afișează parametri precum volum, competiție sau CPC. uber keywordCu toatea acestea, îți sugerează cuvinte cheie bazate pe căutări pe internet, subiecte în trend și altele. Scrie cuvântul tău de căutare în bară, iar instrumentul îți va genera o listă de rezultate. Dacă apeși pe + lista se va mări pentru a include cuvinte și mai detaliate. În final poți extrage cuvintele cheie de care ești interesat și le poți folosi în articolele tale.

Cam așa se desfășoară procesul de căutare al cuvintelor cheie. Dacă ești interesat de mai multe informații sau ghiduri (sau dacă vrei să afli cum să te poziționezi mai bine pe cuvinte de căutare multiple cu un singur articol), lasă un comentariu mai jos!

 

Ioana Sima

Ioana Sima

Chief Marketing Officer