Acesta este un articol dedicat începătorilor care încearcă să direcționeze mai mult trafic către conținuturile lor online. Încercăm astăzi să îți explicăm fundamentele strategiilor de link-building white hat și termenii pe care îi vei întâlni în articolele online care tratează mai pe larg acest subiect. După ce vom clarifica conceptele de bază, îți vom descrie și detalia strategiile de link- building white hat pe care ar trebui să le folosești în 2015.

Există două metode prin care poți atrage mai mult trafic la tine pe site sau pe blog: fie postezi conținut de calitate cât de des poți și speri ca totul să fie în regulă (ceea ce fac majoritatea proprietarilor de site-uri), fie încercând să manipulezi lucrurile în favoarea ta prin metode de link- building. Cu alte cuvinte, distincția de bază trebuie făcută între a publica conținut și a face link-building. Prima metodă reprezintă nivelul bazal de activitate care derivă din deținerea unui website și, chiar dacă este esențială, nu va duce la creșteri spectaculoase de trafic; pe scurt, este o tehnică SEO on-site. Cea de-a doua metodă poate fi categorizată ca o tehnică SEO off-site.

De ce este atât de important link-building-ul?

Link-building-ul, în cea mai largă descriere a sa, se referă la utilizarea unor strategii diferite pentru a crea cât mai multe link-uri pe alte site-uri care să ducă înapoi la site-ul tău sau la niște articole foarte specifice de pe site-ul tău. Cu cât există mai multe link-uri care duc către conținutul tău, cu atât va deveni acel conținut mai relevant pentru motoarele de căutare, poziționând astfel acel conținut cât mai sus în rezultatele unor căutări relevante.

Cu cât mai sus este poziționat un site pe lista rezultatelor motoarelor de căutare, cu atât va crește traficul către site-ul respectiv – acesta fiind și scopul final. Asta face ca link-building-ul să devină prioritatea numărul unu al webmaster-ilor care încearcă să își crească site-urile și nivelul de trafic.

White-Hat vs. Black Hat

Eistă două tipuri de strategii de link-building despre care se poate discuta: white hat link building și black hat link building. Versiunea “neagră” a acestei strategii se refera la tehnici de spam (pui link la site-ul tău în comentarii pe care le faci pe alte site-uri la alte articole și care nu au absolut nici o legătură cu articolele respective) și multe altele. Această metodă este neetică și neprofesionistă – și mai ales privită cu suspiciune (de aceea și eticheta de “negru”).

Strategiile de white hat link building sunt cele care ajută atât site-ul tău cât și mediul online, acest carusel al rezultatelor pozitive fiind motivul etichetării practicii ca fiind “albă”. Este o metodă transparentă, etică și nu prea vine cu zone gri, cam cum ar fi magia albă și magia neagră. Această clarificare este un motiv excelent pentru a considera SEO un domeniu foarte interesant.

Scurt Ghid de White Hat SEO

Pentru a implementa cele mai bune tehnici white hat pentru a crește traficul și a obține back-link-uri către site-ul tău, poți urma o serie de pași de bază. Desigur, este mult mai complicat de atât, dar această strategie de link-building, pe scurt, este un foarte bun început, mai ales dacă ești începător în SEO. Crearea de conținut este o parte vitală a link-building-ului de tip white hat, așa că ar trebui încorporată în strategia ta de conținut.

#1 Identifică o Lipsă de Conținut în Nișa Ta

În primul rând, identifică lipsurile de conținut din nișa ta. Poți face asta în două feluri: cercetează un subiect de bază din domeniul tău de interes și analizează primele 10 rezultate oferite de motorul de căutare pe acel subiect; folosește un instrument SEO încorporat în contul tău de WordPress pentru a identifica cele mai căutate cuvinte cheie din nișa ta.

Hai să începem cu prima metodă: nișa ta, domeniul de bază în care site-ul tău oferă conținut, ar trebui să dețină în jur de 10 subiecte principale, sau 10 lucruri care sunt la modă în perioada respectivă.

Nimeni nu îți poate sugera aceste 10 subiecte de interes sau oferi o listă definitivă cu ele pentru că tu îți știi cel mai bine domeniul de activitate și probabil că simți aceste subiecte la modul intuitiv. Ia o foaie de hârtie și notează-le. S-ar putea să îți trebuiască o zi sau două ca să le gândești bine de tot sau să tai și să adaugi pe listă alte subiecte, dar oricum, trebuie să treci prin acest proces.

Caută cu Google, Bing sau alt motor de căutare favorit primul subiect de pe listă și analizează primele 10-15 rezultate pe care le obții. Citește tot și încearcă să identifici punctele lor slabe: la ce întrebare / nevoie nu răspund ele cum trebuie? Cum ar putea ele să fie îmbunătățite? Dacă te gândești bine la asta – în special din perspectiva utilizatorului nu a proprietarului de site web – vei găsi cu siguranță ceva. Iată, tocmai ce ai identificat prima lipsă de conținut din nișa ta!

#2 Identifică Cuvinte Cheie cu Instrumente Specifice

O altă strategie este folosirea instrumentelor disponibile din contul tău de WordPress – secțiunea SEO. Intră în dashboard, scrie un articol (sau accesează pagina New Post) și mergi în jos până găsești câmpul SEO. Acesta are câteva linii pe care trebuie să le completezi, precum meta-descrierea articolului și cuvintele cheie pe care le-ai folosit.

Acel câmp al cuvântului cheie este mina ta de aur: sugestiile pe care ți le oferă te pot ajuta să înțelegi mai bine de ce conținut are nevoie internetul și nu deține încă. Din momentul în care începi să tastezi un cuvânt în acel câmp, plug-in-ul de SEO returnează o serie de sugestii bazate pe primele litere pe care le tastezi. Aceste sugestii constituie cele mai căutate cuvinte cheie de-a lungul motoarelor de căutare.

Poți să te inspiri găsind astfel un subiect despre care să scrii care te-ar putea conduce la identificarea unei lipse de conținut în nișă, sau poți folosi prima metodă. În timp, ar trebui să înveți să combini ambele metode pentru a crea conținut de calitate. Pentru moment, hai să facem pasul următor!

Repetă – în cadrul primei metode – același proces cu restul de subiecte în trend / cuvinte cheie, apoi prioritizează ideile pe care le-ai identificat. Sigur, unele dintre ele ți se vor părea mult mai importante ca altele, pe principiul “De ce nu s-a mai gândit nimeni la asta până acum?”. Poți de asemenea să folosești SemRush pentru a identifica cuvintele cheie folosite de competiție, Google Trends pentru a scrie despre subiecte de ultimă oră și Google Adwords pentru a găsi cuvinte long tail profitabile care îi interesează pe advertiseri. După ce obții o listă scurtă de astfel de 3-4 subiecte, crează un articol de calitate – și preferabil mai lung – pentru primul dintre ele. Ai grijă să livrezi cel mai bun conținut posibil pentru a umple golul identificat în nișă. Cu cât e mai de calitate conținutul tău și cu mai puțină acoperire pe nișă, cu atât șansele sunt mai mari ca el să rankeze bine în motoarele de căutare. După ce ai scris și ai îmbunătățit articolul până ești complet mulțumit de el, publică-l și consideră că prima etapă este completă. A venit vremea să trecem la etapa următoare: obținerea de cât mai multe back-link-uri posibile la acest conținut creat.

Aceste back-link-uri și traficul se vor genera către site-ul tău în două feluri: în primul rând, prin calitatea inerentă a articolului și prin faptul că acesta acoperă în mod natural o lipsă a nișei. Dar așa cum mulți bloggeri și webmasteri probabil știu deja, calitatea postării în sine nu este suficientă pentru a genera traficul pe care ți-l dorești. Așadar, această a doua etapă a redirecționării traficului devine necesară. Ai nevoie ca un număr mare de oameni diferiți și site-uri diferite să trimită link-uri la tine. De aceea a venit momentul să aplici o strategie SEO ceva mai avansată: link building. Iată câteva moduri în care poți începe:

  • Intră în contact cu ceilalți: Nu este nimic în neregulă cu a cere sincer și transparent ajutorul celorlalți, mai ales dacă articolul tău îi este de ajutor nișei, meritând astfel sprijin în a fi promovat. Trimite mailuri cât mai multor oameni care sunt deja consacrați în domeniul respectiv și roagă-i frumos să dea mai departe vestea apariției articolului tău, subliniind faptul că postarea ta ajută la (inserează aici beneficiile articolului tău). Scrie emailuri scurte și la obiect. Chiar dacă numai o parte dintre acești influenceri răspund pozitiv apelului tău, tot va fi excelent, pentru că se va genera astfel foarte mult trafic și foarte multe link-uri la postarea ta.
  • Găsește link-uri deteriorate (broken links) și sugerează ca articolul tău să le înlocuiască. Asta poate părea puțin dificil, dar nu îți face griji, o să te prinzi repede cum funcționează. Un link deteriorat înseamnă că pe o pagină cu vechime și reputație există un link mai vechi care acum nu mai duce nicăieri. Pentru că oamenii pun link-uri la diverse lucruri de pe internet, uneori, după o vreme, link-ul se poate deteriora atunci când pagina către care duce nu mai există. Găsește aceste link-uri în nișa ta și scrie-I un mail proprietarului site-ului anunțând eroarea identificată și propunându-I să înlocuiască link-ul stricat cu unul proaspăt la articolul pe care tocmai l-ai scris.

O strategie din care câștigă toată lumea: proprietarii de site-uri pot astfel să își îmbunătățească site-urile eliminând link-urile stricate, iar tu primești un valoros back link din partea unui site de prestigiu din nișă. (vei afla mai multe despre cum să găsești broken links în articolul următor din acest ghid). Poți folosi programe precum ScreamingFrog, Xenu LinkSleuth sau Ahrefs. Poți folosi și programul waybackmachine pentru a vedea ce tip de conținut se afla pe pagina respectivă înainte de a fi ștearsă. Am acoperit deja subiectul Strategii de Broken Link Building aici.

  • Promovează-ți articolul prin mijloace mai puțin directe. Dacă dai de o oportunitate pentru a-ți promova postarea, nu o rata. Poți astfel lăsa un comentariu la alte postări care trimit link către articolul tău (dar numai dacă acel comentariu este on-topic și nu sună a auto-promovare, altfel este considerat spam și poate enerva oamenii mai mult decât îi poate convinge să îți viziteze site-ul); poți, de asemenea, să trimiți articolul tău spre recenzie, la concursuri, gale sau evenimente online pe anumite teme. Ai mare grijă să nu pari un spammer, pentru că asta va distruge în timp reputația site-ului tău, ca să nu mai spunem că poți fi raportat. Iar asta este cu totul împotriva ideii de white hat link building!

Acum că am explicat fundamentele, este timpul să mergem mai departe și să vedem ce consideră experții ca fiind cele mai bune tehnici de link building în prezent, în afara celor generale prezentate deja.

Topul Strategiilor de White Hat Link Building în 2015

Iată cele mai valoroase maniere prin care îți poți construi o bază organică de back link-uri într-un mod sustenabil.

  • Creează liste de resurse. Fă pe site-ul sau pe blogul tău o pagină sau două care să conțină într-un mod organizat, coerent și deștept cele mai bune resurse online din nișa ta. O astfel de listă le-ar fi de ajutor tuturor celor care activează în nișă, dar din moment ce crearea unei astfel de liste de la zero cere timp și efort – și din moment ce lista este deja disponibilă pe site-ul tău – ai toate șansele ca ceilalți bloggeri și webmasteri să pună la ei pe site-uri un link direct către paginile tale în loc să se apuce să refacă ei lista de la început. O astfel de pagină este foarte utilă și are un potențial ridicat de redistribuire decât un simplu articol. Ca bonus, site-urile pe care tu le listezi ca resurse pot să trimită și ele un back link către tine.
  • Acoperă știri recente. Dacă reușești să fii primul site sau blog care acoperă sau comentează o știre sau un eveniment recent, ai reușit. Cel puțin pentru o vreme, multe alte site-uri vor trimite link-uri către pagina ta – poți profita de acest trend al creșterii de trafic pentru a genera și mai multe back-linkuri pe termen lung. Stai cu ochii pe astfel de oportunități și profită de ele cât de repede poți.
  • Scrie o recenzie lungă. Fă-i o favoare altui site sau brand din nișă o favoare și scrie-le o recenzie lungă și detaliată. Poate fi inclusiv o recenzie de carte sau orice alt tip de articol în care discuți în detaliu ceva creat de o terță parte. Asta le va fi util celor interesați de subiectul pe care îl tratezi  – generând astfel mai mult trafic la site-ul tău – dar mai ales îți poate aduce o favoare întoarsă de persoana / brand-ul care a primit recenzia. Chiar dacă nu te vei alege cu o recenzie similară, tot este vorba de conținut util care te va ajuta pe viitor.
  • Creează meme-uri sau povești amuzante cu o componentă vizuală puternică. Expertul SEO Corey Eridon spune că acesta este tipul de conținut pe care ar trebui să se concentreze creatorii de conținut, pentru că oamenii devin din ce în ce mai vizuali. Propria ta intuiție probabil că îți confirmă această ipoteză. Gândește-te așa: care sunt acele postări care devin virale pe rețelele de socializare? Eh, acum înțelegi? Îmbunătățește-ți abilitățile de Photoshop sau utilizează o bază de meme-uri de stoc; adaugă o glumă internă din industria / nișa ta ca un mod de a ilustra argumentul pe care vrei să îl faci.
  • Ia legătura cu presa; încearcă să fii intervievat. Ori de câte ori ai un articol sau o poveste despre care crezi că i-ar interesa pe jurnaliștii specializați în nișa ta, nu te teme să îi abordezi și să le dai de știre. Același lucru se aplică și paginilor cu resurse despre care am vorbit mai sus. Nu ar strica nici dacă ai putea stabili niște relații cu ei – interesându-te despre mai multe detalii privind unele dintre articolele lor trecute. Dacă te simți confortabil cu unii jurnaliști și crezi că ar fi interesați de ceea ce ai tu de spus în domeniul tău, le-ai putea spune asta sau te-ai putea arăta deschis să le acorzi un interviu la un moment dat. Este un mod excelent de a direcționa trafic spre site-ul tău și a te face cunoscut în nișă.
  • Dacă ai un brand, urmărește mențiunile la el în mediul online. De fiecare dată când un site sau un blog îți menționează brandul într-un fel în care ar putea beneficia de un link către site-ul tău, discută cu acei oameni și sugerează-le asta. Asigură-te că faci asta numai când i-ar fi cu adevărat de folos site-ului tău, sau când ei deja citează unele resurse de-ale tale – altfel ai putea apărea ca spammer sau ca o persoană care este disperată după atenție, și desigur că nu vrei asta.
  • Fă povestea ta ușor de distribuit. Asta se realizează asigurându-te că articolul tău / conținutul creat este la subiect, clar, ușor de citit (dar nu neapărat simplist), și poate și puțin amuzant (dacă subiectul îți permite să fii amuzant în felul acesta). De asemenea, un alt detaliu foarte important este să instalezi widget-uri care adaugă butoane la finalul fiecărei postări pentru ca aceasta să fie foarte ușor de distribuit în social media  (Facebook, Twitter și altele). Nu uita să distribui tu însuți articolul pe platformele social media care sunt cele mai potrivite; orice oportunitate de a promova postarea trebuie luată în considerare pentru că și cea mai mică formă de expunere este importantă. Expertul SEO Alex Cleanthous sfătuiește pe toată lumea să distribuie conținut de foarte bună calitate semnat și de alții pe propriile conturi de social media – asta indică nu numai un spirit sănătos de fair play, dar poate genera și back-link-uri din partea celorlalte bloguri / site-uri.

De reținut: pare părea mult mai dificil să construiești link-uri de calitate către site-ul tău decât să scrii un articol bun, dar asta este una dintre cele mai importante componente ale SEO. Indiferent de cât de bună este postarea ta, nu te poți aștepta la creșteri de trafic fără niște back-link-uri de calitate. De asemenea, nu te aștepta la rezultate imediate. Așa cum sugerează o memă celebră, cineva nu ajunge în topul rezultatelor Google pur și simplu.

Va fi mult de muncă, dar recompensele sunt pe măsură, promitem. Vestea bună este că în timp ce un articol bun generează o creștere temporară de trafic cât timp este de actualitate, o strategie de link building bună va genera trafic mult timp după ce o implementezi. După ce începi să aplici unele dintre aceste strategii de link-building white hat pe care ți le-am descris mai sus, te poți aștepta să vezi rezultate concrete în câteva săptămâni. Mult succes și nu uita să iei parte la următorul curs de SEO pentru începători!

Resurse Extra: White Hat SEO, Yoast WordPress SEO Plugin, Inbound Links with White Hat SEO, 14 WhiteHat LinkBuilding Strategies.

Miriam Cihodariu

Miriam Cihodariu

Ecommerce Strategy Director

Miriam a făcut parte din grupul inițial de 4 copywriteri care a pus bazele companiei noastre, după care ne-am dezvoltat împreună. Background-ul ei este unul academic, în cercetare socială și antropologie. O fascinează oamenii și ce îi motivează, precum și schimbările pe care le aduce spațiul digital. De aici îi vin creativitatea și rapiditatea cu care învață lucruri noi.