În ghidul nostru anterior am discutat despre câteva elemente de bază ale strategiilor de link-building white hat din 2015, pentru a te pune la curent cu cele mai recente tendințe. Printre categoriile de tehnici listate în acel articol am menționat și broken link-building-ul pe care am promis că îl vom detalia pe viitor. De aceea, articolul de astăzi se va axa pe modurile în care poți începe o campanie de broken link-building și cum o poți utiliza pentru a genera trafic mai mare pe site-ul tău.

Ce Este Broken Link-Building-ul?

Mai întâi, o scurtă recapitulare. Link-building-ul este procesul prin care obții link-uri către o pagină de pe site-ul tău din partea cât mai multor site-uri. Cu cât sunt mai valoroase acele site-uri, cu atât mai bine pentru tine. Un singur link către pagina ta de pe un site cu reputație valorează mai mult decât zece link-uri de pe site-uri cu o reputație mai slabă. În SEO, așa cum o să vezi, calitatea contează mai mult decât cantitatea.

În afară de tehnicile generale de link-building, broken link-building-ul în special înseamnă să cauți link-uri deteriorate pe alte site-uri și să le sugerezi webmasterilor respectivi o soluție care să fie benefică pentru tine – din moment ce vor trimite link-uri către o pagină de-a ta. Cu alte cuvinte, înseamnă să îți construiești o colecție de link-uri de pe site-ul tău reparând în același timp și link-urile deteriorate de pe site-urile altora – adică făcându-i internetului un mare bine. Asta este ceea ce se numește o situație câștigătoare pentru toate părțile implicate; nici nu e de mirare că astfel de tehnici sunt denumite white hat în SEO.

Pe scurt, procesul de broken link-building constă din două etape. În primul rând, trebuie să cauți link-uri deteriorate relevante pentru nișa în care activezi și să colectezi cât de multe poți. Această etapă poartă numele de prospectare. În al doilea rând, trebuie să contactezi webmasterii site-urilor respective și să îi convingi să schimbe acele link-uri deteriorate cu unele furnizate de tine.

Prima sarcină îți poate produce confuzie și ți se poate părea extenuantă dacă nu ai mai trecut prin asta până acum. Nu te agita; ambele activități sunt mai ușoare decât crezi dacă faci o cercetare profesionistă și ai parte de suport adecvat. Pentru a face lucrurile mai ușoare pentru tine și a te ajuta să începi, am compilat în cele ce urmează informații de bază pentru fiecare dintre cele două etape, sumarizându-le în rândurile următoare.

Cum Găsești Link-uri Deteriorate (Broken)

Căutarea de link-uri broken în timp ce citești și cercetezi conținut din nișa ta este o opțiune, desigur, dar probabil nu este și cea mai bună soluție. Din moment ce ești pasionat de un anumit domeniu, probabil citești foarte multe din domeniul respectiv ori de câte ori ai ocazia – astfel este imposibil să nu dai peste câteva link-uri deteriorate mai devreme sau mai târziu. Dar oricât de amuzant și probabil ar fi lucrul acesta, nu este o strategie SEO bună. Ai nevoie de o metodă coerentă de a găsi un număr mare de link-uri broken de care te-ai putea folosi ulterior. Navigarea de zi cu zi pe internet ar putea genera câteva rezultate neașteptate și surprinzătoare, dar acestea nu sunt de ajuns.

O metodă validă de prospectare SEO a link-urilor broken poate fi construită în două maniere: fie bazată pe cuvinte cheie, fie bazată pe instrumente dedicate cercetării URL-urilor. Ambele metode reprezintă o cercetare a paginilor sursă, fie prin cuvinte cheie, fie prin URL-uri. Există și o a treia metodă ce vizează direct URL-urile, dar aceasta din urmă este totuși prea avansată pentru un ghid al începătorilor și o vom acoperi într-un articol viitor, după ce clarificăm aspectele de bază.

#1 Prospectare de Link-uri Deteriorate pe Bază de Cuvinte Cheie

Prima metodă înseamnă să te folosești de o cercetare pe bază de cuvinte cheie ca să găsești link-uri deteriorate. Pentru asta trebuie mai întâi să îți definești cuvintele cheie prospectate. Ele trebuie să fie, evident, relevante pentru nișa ta – fie că este vorba despre știri medicale, finanțe sau rețete culinare – și să respecte regula de aur: trebuie să fie suficient de generale pentru a duce la rezultate suficiente, dar trebuie să fie și destul de specifice pentru a fi interesante și relevante. Tu vei decide asupra acestor criterii din moment ce tu îți cunoști nișa cel mai bine.

După selectarea acestor cuvinte cheie – sau a unora suficient de bune ca să poți începe – trebuie să îți definești frazele de prospectat. Poți face astfel de căutări pe Google (asociate cu atenție cu cuvintele cheie pe care le-ai selectat anterior) pentru a găsi paginile-resursă sau listele cu link-uri pe care dorești să le analizezi mai târziu. Un exemplu de astfel de frază de prospectat este ”listă de resurse” sau ”site-uri folositoare” și așa mai departe. După ce le scrii împreună în bara de căutare Google în diverse combinații, poți genera o listă a primelor 100 de rezultate pe cuvintele cheie pe care le-ai definit.

Apoi este timpul să treci la rafinarea rezultatelor. Asta înseamnă să îndepărtezi rezultatele duplicat sau conținutul irelevant din rezultatele pe care le-ai găsit pentru a obține o listă finală. Poți folosi unelte precum Mozbar pentru asta sau poți face totul manual – deși la o scară largă acest proces poate fi extenuant. Apoi, treci la extragerea link-urilor; asta înseamnă să le păstrezi pe cele de tip 404 (cele de conținut intern). Ca extragerea link-urilor să devină mai ușoară, poți folosi un alt instrument profesionist dar simplu de utilizat precum este Check My Links.

#2 Prospectare de Link-uri Broken pe Bază de URL

Cea de-a doua metodă, analiza paginilor resursă cu instrumente centrate pe URL, înseamnă să pornești invers față de prospectarea pe bază de cuvinte cheie. Pentru asta, începi cu un site bine cunoscut și cu autoritate mare din nișa ta și folosești alte instrumente SEO pentru a depista link-uri deteriorate din el care se pot dovedi utile pentru căutările tale. Există nenumărate instrumente pentru obținerea de back-link-uri, dar MajesticSEO le este ceva mai ușor de folosit începătorilor. După ce ai identificat aceste back-link-uri, treci la extragerea lor așa cum am discutat anterior la capitolul prospectării de pagini resursă pe bază de cuvinte cheie.

După ce descoperi câteva link-uri disfuncționale care se potrivesc nișei tale (și, ideal, care se potrivesc unor articole care există deja pe site-ul tău), este timpul să generezi conținut care să repare aceste link-uri broken. Asta se poate realiza aducând modificări minore articolelor deja existente la tine pe site, sau creând conținut nou care să se potrivească perfect cu informația care lipsește din cauza link-urilor disfuncționale. După ce ai destulă încredere că deții acum o alternativă viabilă la link-ul disfuncțional găsit, poți trece la cea de-a doua etapă, și anume contactarea webmaster-ilor și promovarea conținutului tău ca înlocuitor.

Folosește WayBackMachine pentru a afla ce fusese publicat pe pagina respectivă înainte ca link-ul către ea să devină disfuncțional. Poți astfel imediat să începi să creezi un articol nou, mult mai bun decât cel care fusese înainte, sau poți contacta direct webmaster-ul site-ului pentru a-l întreba dacă dorește să accepte un alt link (al tău) care să fie relevant pentru el.

#3 Alte Trucuri și Sfaturi pentru Broken Link-Building

Un alt instrument pe care îl poți folosi pentru a identifica link-uri disfuncționale relevante este Domain Hunter Plus. Dă jos instrumentul și confirmă-l ca extensie de Google Chrome. De acum înainte, cum dai de o pagină care te interesează, poți da click pe cruciulița verde iar soft-ul va căuta automat link-urile deteriorate. Pentru un proces la o scară mai mare, vei vrea să folosești Xenu Link Sleuth. Acest instrument va verifica automat sute de pagini în același timp.

Xenu Link Sleuth: download link

Cum să Faci Link-urile Broken ale Altora să Devină Link-urile Tale – Comunicarea

Broken Link Building de Calitate

Contactarea unor străini și promovarea fără perdea a propriilor tale articole îți poate produce o stare de anxietate, dar nu este cazul. Ține minte că le faci și acestor webmasteri o favoare semnalându-le o problemă (link deteriorat) și le și oferi în același timp o soluție (un link bun care să îl înlocuiască pe cel disfuncțional). Este posibil, desigur, ca mulți dintre ei să nu îți răspundă deloc și foarte puțini să accepte oferta ta și să înlocuiască link-urile stricate cu unele de-ale tale.

Având în vedere că totuși vorbim despre broken link building la scară mare, ce am spus mai sus nu ar trebui să te oprească. Dacă contactezi 100 de webmasteri pe săptămână (o cantitate rezonabilă de muncă pe săptămână), și numai 5%-10% dintre ei răspund pozitiv, rezultatele sunt chiar impresionante. Dacă generezi în jur de 5 noi back-link-uri către site-ul tău săptămânal, încurajezi o creștere constantă de trafic către site-ul tău pe care de obicei proprietarii obișnuiți de site-uri nici măcar nu o visează.

Cei mai mulți proprietari de site-uri rămân blocați în strategia postează-și-așteaptă, gândindu-se că niște articole de calitate și publicate suficient de des vor fi de ajuns ca site-ul să crească de la sine. Deși este perfect adevărat că este obligatoriu să ai conținut de calitate dacă vrei să crești, publicarea articolelor și atât nu este suficientă. Implementând câteva strategii de broken link-building, pe de altă parte, va genera o creștere a traficului către site-ul tău – trafic care va continua să urce chiar dacă tu nu vei lucra activ la asta. De aceea link-building-ul este atât de important în general și s-a remarcat în ultimii ani ca fiind cea mai eficientă și valoroasă strategie SEO disponibilă.

Pentru a grăbi puțin procesul – din moment ce va trebui să contactezi sute de webmasteri – poți desigur folosi un model de email în care numai modifici detaliile. Ca regulă generală, cel mai bine este să faci acest mesaj scurt și la obiect. Nu te lungi cu introducerea despre tine și nu te scuza prea mult, numai semnalează în mod elegant o problemă și oferă o soluție la ea.

Folosește un ton politicos și gândește-te să inserezi link-ul tău într-un grup de 3-4 link-uri către resurse relevante pentru nișă, propunând apoi link-ul tău ca înlocuitor într-un email de follow-up. Atâta timp cât oferi un ajutor real, nu ai nici un motiv să fii îngrijorat. Rămâi calm și încrezător și continuă să găsești link-uri disfuncționale pe care să le repari cu conținutul tău de calitate! Ajuți în acest fel și internetul și propriul tău site. Până la urmă, din acest motiv broken link-building-ul a căpătat atenție și respect în ultimul timp (și nenumărate instrumente profesioniste care îi oferă suport): este o strategie legitimă care ajută pe toată lumea.

Dacă vrei să îți crești șansele, poți crea o listă cu mai multe link-uri disfuncționale de pe un site. Oferă ajutor nesolicitat, apoi propune ca unul dintre acele link-uri să fie înlocuit cu unul de-al tău. Webmasterul va aprecia cu siguranță faptul că i-ai atras atenția asupra mai multor probleme în același timp. Ține minte, totuși, că în timp ce unii webmasteri se vor grăbi să rezolve problemele cu link-urile disfuncționale de pe site-ul lor, alții s-ar putea să nu fie atât de dispuși să o facă.

Resurse adiționale: MajesticSEO, Moz SEO Toolbar, The Broken Link Building Bible,Link Building by Backlinko,

Miriam Cihodariu

Miriam Cihodariu

Ecommerce Strategy Director

Miriam a făcut parte din grupul inițial de 4 copywriteri care a pus bazele companiei noastre, după care ne-am dezvoltat împreună. Background-ul ei este unul academic, în cercetare socială și antropologie. O fascinează oamenii și ce îi motivează, precum și schimbările pe care le aduce spațiul digital. De aici îi vin creativitatea și rapiditatea cu care învață lucruri noi.